iDNES: Povinné ručení za odstavené auto neplaťte, stačí svědci, rozhodly soudy

Hlavní stránka / Napsali o nás kontakty pro novináře / iDNES: Povinné ručení za odstavené auto neplaťte, stačí svědci, rozhodly soudy

15.5.2013

iDNES: Povinné ručení za odstavené auto neplaťte, stačí svědci, rozhodly soudy Několik případů vymáhání nezaplaceného povinného ručení skončilo vítězstvím majitelů osobních aut, kteří s nimi nejezdili. Podle soudu stačí čestné prohlášení a svědci, kteří potvrdí, že auto skutečně na silnice nevyjelo. Česká kancelář pojistitelů (ČKP) však tvrdí, že většinu případů vyhrávají oni.

 

Zatím naposledy odmítl Obvodní soud pro Prahu 3 žalobu kanceláře pojistitelů na majitele vozu, ve které se domáhala 920 korun za nezaplacené pojištění a k tomu ještě dalších úroků. ČKP vymáhala peníze za to, že auto nebylo pojištěné pět dnů.
Soud uznal důkazy majitele více než dvacet let nepojízdného auta, že vozidlo bylo po celou dobu zaparkované a odstavené na dvoře soukromé firmy, která ho měla opravit. Podle soudkyně doložením nezpůsobilosti k provozu nevznikla povinnost úhrady povinného ručení, i když vozidlo nebylo odhlášeno z registru vozidel nebo uloženo do takzvaného depozitu.
V jiném případě soud dokonce k jednání přizval svědky, kteří dokazovali, že nepojištěné auto nebylo v provozu. ČKP totiž nestačilo čestné prohlášení o tom, že majitel vozu s autem nejezdí, protože je více než dva měsíce v servisu. "Nedošlo sice k formálnímu vyřazení z evidence motorových vozidel, což by byl jednoznačný důkaz o neprovozování vozidla, to však neznamená, že uvedenou skutečnost nelze prokázat i jinými prostředky," uvedla soudkyně kladenského soudu Jaroslava Tenglerová. Podle rozsudku je dostatečným důkazem čestné prohlášení společně s výpověďmi svědků.
Podle Jiřího Ptáčka, mluvčího iniciativy Stopckp.cz, rozsudky vyvracejí rozšířený názor, že zákonný příspěvek nepojištěných musí uhradit každý majitel nebo provozovatel vozidla, pokud neodevzdal tabulku s registrační značkou. "Běží další podobné soudy, kde čekáme podobný výsledek," uvedl Ptáček.
 
Jde jen o zlomek případů, vyšší soudy rozhodly jinak, tvrdí ČKP
 
Podle něj jde nejčastěji o majitele veteránů, kteří vůbec s autem nejezdí a mají ho jen v muzeu, nebo také lidi, kteří si vůz koupili na náhradní díly. "Množství podobných rozsudků výrazně roste. Mohu citovat například rozsudek Okresního soudu v Trutnově, jenž do svého odůvodnění uvedl dokonce fakt, že jiný výklad zákona by byl v rozporu s Listinou základních práv a svobod," dodal Ptáček.
Kancelář pojistitelů s touto interpretací nesouhlasí, podle šéfa ČKP Lukáše Hradce jde jen o názory prvoinstančních soudů a jen zlomek případů. "Vedle nich evidujeme podstatně větší počet rozsudků ve stejné věci, ovšem s opačným názorem soudu," upozornil Hradec. Podle něj mají i rozsudek vyšší instance, který potvrzuje správnost jejich postupu. Z více než 27 tisíc pravomocných rozsudků dopadlo podle ČKP přes 97 procent v její prospěch. Neuvádí však, kolik z toho tvoří jen jednoduché platební rozkazy, proti kterým se nikdo neodvolal.
Hradec připomíná, že by pro vlastníky aut bylo lehčí, pokud by registrační značku v době odstavení auta uložili do depozitu. "Už v samotné výzvě sdělujeme, že má vlastník vozidla možnost prokázat, že je neprovozoval v rozporu se zákonem," uvedl Hradec.
Čeští motoristé obdrží ročně od České kanceláře pojistitelů zhruba 415 tisíc výzev a na sankcích zaplatí kolem 450 milionů korun. MF DNES už v minulosti upozornila, že ČKP navíc posílá lidem často výzvu k zaplacení zcela neprávem. ČKP to vysvětluje chybami v registru vozidel. Jen v roce 2011 dostalo takovou výzvu neprávem přes 44 tisíc vlastníků aut.
 


Související články